Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Tips Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah. Gigi berlubang yaitu gigi yang menyimpan rongga. Gigi berlubang juga disebut karies. Keadaan ini berlaku akhir bakteria di dalam ekspresi merosakkan tisu gigi secara cepat. Asal anda tahu , penyakit ini boleh menular dengan korelasi oral ataupun penggunaan berus gigi yang sama dalam satu keluarga. Oleh kerana itu , elakkan memakai berus gigi yang sama dengan hebat keluarga lain , lebih baik beli masing-masing.

Pada goresan pena sebelumnya , saya sudah menjelaskan apa saja yang menjadikan gigi menjadi berongga yang apabila dibiarkan , semakin lama semakin besar dan merosakkan gigi secara keseluruhan. Berikut ini diantaranya:

  • Makanan atau minuman yang mengandung zat pemanis
  • Selain itu , makanan yang asamnya tertumpu tinggi juga memberi kesan buruk pada gigi
  • Kurangnya penjagaan gigi
  • Juga dipengaruhi oleh gen yang diturunkan orang tua
  • Kurangnya air liur yang biasa dialami orang berakal balig cukup akal dapat menurunkan kemampuan penetralisir asid dalam mulut
  • Mulut yang tidak terhidrasi dengan baik

Cara Menangani Sakit Gigi Berlubang Tanpa Dadah

Anda pasti ingin segera mengetahui bagaimana cara mengatasi gigi berlubang tanpa ubat. Yang dimaksudkan ubat di sini yaitu rumusan puskesmas ataupun kapletan kilang. Sebenarnya anda akan tetap memerlukan ubat , tapi saya memilihkan beberapa preskripsi ubat untuk mengurangkan rasa sakit akhir gigi berlubang.

Untuk menghilangkannya , terang anda perlu menampal gigi berlubang tersebut. Tanpa panjang lebar , sila dipilih jenis rawatan gigi berlubang mana yang anda inginkan. Saya mengambil ini dari beberapa referensi rawatan rumah dengan kaedah semulajadi.

Biji Pala
Bagi yang berpengalaman di dapur pasti sudah erat dengan fungsi bumbu masak ini. Itu penggunaannya dalam hal habuan. Namun ternyata , biji pala memiliki kegunaan boleh memahami anda saat sakit gigi.

Menyimak hasil penyelidikan di Universiti Yonsei Korea , sifat antikariogenik pada ekstrak biji pala dapat mencegah pereputan gigi yang disebabkan oleh bakteria. Tentu hal ini sangat membantu anda yang sedang berperang melawan bakteria.

Tips meredakan sakit gigi berlubang dengan biji pala:

  • Parut biji pala dan campur dengan minyak cengkih atau oregano secukupnya.
  • Sapukan pada sentra gigi yang sakit , biarkan 5 minit atau lebih.
  • Bilas pakai air hangat dengan cara berkumur.
  • Ulangi rawatan ini sehari 3 atau 4 kali.

Jika tidak ingin repot. Buat atau beli minyak biji pala dan celupkan kapas kecil ke dalamnya. Tambal gigi berlubang anda dengan kapas tersebut , biarkan semalaman semoga ia bekerja dengan maksimum.

Pos-pos Terbaru