Cara Menghilangkan Ngantuk Semasa Berkendara

Cara Menghilangkan Ngantuk Semasa Berkendara

Cara Menghilangkan Ngantuk Semasa Berkendara
Untuk mengurangkan angka selesai hidup akhir kemalangan , maka anda tidak boleh mengantuk dikala memandu. Berikut ini tips mengatasi mengantuk dikala berkendara.

Tidak mengambil karbohidrat berlebih

Karbohidrat boleh menyebabkan mengantuk. Oleh kerana itu , elakkan pengambilan karbohidrat menyerupai nasi dan roti gandum dikala di perjalanan. Hal tersebut dapat terlaksana kerana karbohidrat mengubah L-Tryptophan atau asid amino menjadi niasin dan vitamin B. Sementara niasin akan menghasilkan seretonin di mana sebatian ini dapat merangsang badan untuk berada pada keadaan nyaman , sehingga mencetuskan rasa mengantuk.

Rehat dan lakukan sukan ringan
Berkendara terlalu jauh akan membuat badan jadi lelah dan boleh menjadikan rasa mengantuk. Maka dari itu ikuti cara menghilangkan rasa mengantuk dengan berehat dan melaksanakan sukan ringan.

Elakkan masa memandu berlebihan
Jangan hingga anda memandu kereta lebih dari 3 jam tanpa henti. Sebab , saraf deria dan motor anda akan mengalami ketegangan akhir dipaksa untuk membahagikan rujukan antara mengingat jalan , menatap depan , menekan tuil untuk menghidupkan lampu sen dan masih banyak lagi.

Cara Mengatasi Rasa Ngantuk Lain-lain

Seperti yang dilansir oleh iDiva berikut ini cara mengatasi rasa mengantuk secara umum.

Minum Air Putih
Kekurangan air ialah perkara yang mudah berlaku dikala bekerja. Pada masa kekeringan badan akan lemah dan mengantuk , maka dari itu jangan pernah lupa untuk meletakkan air putih di meja kerja anda.

Menurunkan suhu penyaman udara
Cuma segelintir orang yang tau teknik ini. Ketika bekerja dan tiba-tiba rasa kantuk datang , cuba turunkan suhu udara hingga yang paling sejuk. Kedinginan akan membuat mata dan badan lebih segar.

Minum teh herba
Daripada minum kopi lebih baik ganti dengan teh herba. Sebab teh herba lebih ringan kesannya berbanding kopi.

Bernafas dalam-dalam
Pernah senaman yoga? Pasti setiap gerakan diakhiri dengan menarik nafas dalam-dalam. Hal tersebut dilakukan semata-semata bukan untuk menghirup oksigen , tetapi fikiran juga lebih hening dan anda tak mudah diserang stress.

Demikian ulasan mengenai tips menghilangkan mengantuk dikala beraktiviti. Sebagai tips komplemen , janganlah anda sering bergadang kalau esoknya tahu akan melaksakanan aktiviti berat dan lama biar tidak mudah mengantuk.

 

Sumber: https://bingkis.co.id/komentar-lucu-netizen-tanggapi-280-karakter-di-twitter/